Zeilen met de Glatisant

Zelfs voor een catamaran is de Glatisant tamelijk breed
(9,14m lang, 6,10m breed)
Dek overview

Kuip
De kuip meet 2x3 meter (drie breed). Gelukkig went dat snel.

De brede kuip geeft ook ruimte aan een brede overloop. Daarmee is een neerhaler eigenlijk niet meer nodig; de twist is goed te regelen met de schootspanning en de plek van het schootblok op de overloop.

We kunnen sturen aan het stuurwiel bij de bb-kajuitingang,
of aan de helmstok aan bb en sb.

Stuurwiel of helmstok

Glatisant bij de Orkneys (2009) De zeilen zijn gemaakt door Arjen Kooij uit Haarlem. Het grootzeil heeft een losse broek. Bij het hijsen wordt eerst het grootzeil gehesen, waarna spanning op het voorlijk wordt gezet met de halstalie (of cunningham). Met de spanning op de halstalie is ook de top van het ‘square-head’-zeil te regelen.

Gereefde fok

Fok & barberhauler

De lei-ogen voor de fok zitten op rails, en zijn uitgelegd op een invalshoek van 15°. Met barberhaulers is die hoek te vergroten. De fok is reefbaar (nuttig vanaf 6 Bf). Daarna is er een kleinere fok op de voorstag. De stormfok tenslotte, wordt aan de babystag gevoerd.

Eerder zat er een rolfok op de boot. Eigenlijk ben ik daar niet zo erg enthousiast over; je hangt een hoop gewicht in de mast (het rolprofiel) en de fok staat eigenlijk alleen goed als hij helemaal is ontrolt. De Glatisant heeft nu een strijktalie, waardoor de fok in 'no time' aan dek ligt. Door de breedte is dat ook altijd aan dek. En voor het reven of aanslaan van een andere fok, is voldoende ruimte op de trampolines.Ook op de oceaan bleek dit prima te werken, zelf 's nachts.

Voor lichter weer is er een gennaker aan boord, die op een boegspriet wordt gevoerd. Er was ook een halfwinder, maar de gennaker bleek zeer hoog te voeren zodat de halfwinder eigenlijk teveel ballast betekende.

Stormfok op babystag
onder gennaker

Hoe hard gaat dat nu?

Bij het zien van een catamaran denken mensen al gauw aan snelheden van rond de 20 knoop. Die bestaan er zeker, maar de Glatisant is ook nog een toercatamaran! De absolute top die ik met de boot gevaren heb was 14,9 knoop, en toen moest de gennaker er heel snel af! Tijdens de Driehoek Noordzee in 2009 voeren we op vlak water de Orkneys binnen (onder gennaker) waarbij de snelheid 13,2 aantikte. Toen mocht het voorzeil nog blijven staan. Kortom, tegen de 10 knopen lukt geregeld, iets erboven ook, maar verwacht geen 15+.
Oh ja, als je van een oceaangolf afsurft kun je tot 17 knoop komen.
Hoe hard gaat dat nu?

Glatisant bij de Orkneys (2009) De zeilen zijn gemaakt door Arjen Kooij uit Haarlem. Het grootzeil heeft een losse broek. Bij het hijsen wordt eerst het grootzeil gehesen, waarna spanning op het voorlijk wordt gezet met de halstalie (of cunningham). Met de spanning op de halstalie is ook de top van het ‘square-head’-zeil te regelen.

overzicht kuip

terug