








Moderne Klassieker
De Albin Vega is een ontwerp van Per Brohäll en werd geïntroduceerd op de bootshows van 1965 in Hamburg en Parijs. Het idee achter de boot was een familieschip met goede wedstrijdkwaliteiten, en bovendien zeewaardig. In de jaren zestig was de Vega een populaire eenheidsklasser. In de dertien jaar dat het jacht werd gebouwd zijn ongeveer 3.500 exemplaren van stapel gelopen. Wat zijn zeewaardigheid betreft: tenminste vijf Vega’s hebben een reis rond de wereld met succes volbracht, er is er zelfs één naar de Antarctica gevaren.
Ofschoon een S-spant staat de Vega erom bekend dat hij niet zo gek veel wind nodig heeft om vaart te lopen. Volgens het polair diagram is zes knopen wind (twee Beaufort) genoeg voor een gemiddelde snelheid van drie knopen. Z’n top ligt met meer wind op ruime rakken op zo’n zeven knopen. Grofweg de eerste duizend Vega’s zijn uitgerust met een Albin benzinemotor. Daarna is de werf overgestapt op Volvo-motoren. In Nederland varen een kleine driehonderd Vega’s rond. Ongeveer 250 eigenaren hebben zich verenigd in de Kring van Vega-zeilers. Internationaal gezien hebben meer dan 1.200 Vega-zeilers zich verenigd.
klik op tekeningen voor vergroting
Technische gegevens
Lengte over alles: 8,25 meter
Lengte waterlijn: 7,00 meter
Breedte: 2,46 meter
Diepgang: 1,17 meter
Waterverplaatsing: 2,3 ton
Ballast: 915 kg
Grootzeil: 14,8 m2
Lichtweergenua: 22,6 m2
Genua: 19,7 m2
Fok 1: 13,5 m2
Fok 2: 8,9 m2
Fok 3: 5,4 m2
Spinnaker: 47 m2
Motor: Volvo Penta MD6A Combi